اطلاعیه


کاربرگ‌ها و قوانین آموزشی دانشگاه



کانون دانش‌آموختگان


 
پرتال دانشجویی وام صندوق رفاه
کد مطلب: 178
برگزاري کرسي تلاوت و تدبر در مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد
تاریخ انتشار : 1398/08/23 14:10:36
نمایش : 88

به گزارش روابط عمومي مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد، روز گذشته ۲۲ آبان‌ماه، همزمان با ايام هفته وحدت، جلسه «تدبر و تلاوت» با سخنراني مسعود داوري، پيشکسوت قرآني و مدرس برجسته دوره‌هاي تدبر و نيز، تلاوت آياتي چند از قرآن کريم توسط محمدرضا معتمدي دانشجوي دانشگاه شهرکرد و قاري برگزيده استان، با همکاري سازمان قرآني دانشگاهيان کشور، مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد و معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي چهارمحال‌وبختياري در سالن اجتماعات جهاددانشگاهي واحد چهارمحال‌وبختياري برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه محمدرضا معتمدي دانشجو و قاري ممتاز دانشگاه شهرکرد آيات ۱۰۰ تا ۱۰۷ سوره انعام را تلاوت کرد و در ادامه مسعود داوري، مدرس دوره‌هاي تدبر با بيان اينکه تدبر از ريشه «دبر» به معناي به پشت سر هم نگاه کردن است، گفت: اين بدان معناست که آيه را به صورت انفرادي نبينيم و با آيات قبلي مطالعه کنيم؛ تدبر بر وزن «تفعل» است و تفعل از باب «تفعيل» و به معناي اثرگذاري است، در نتيجه تدبر در باب تفعيل واژه «تدبير» را به دست مي‌دهد.

وي ادامه داد: رابطه تدبر(به معناي اثرپذيري) و تدبير(به معناي اثرگذاري و مطالعه) در اين است که در آيات و سوره‌هاي قرآن کريم تدبيرها و چينش‌‍‌هايي صورت گرفته است که هدف خاصي را دنبال مي‌کند و ما بايد در اين تدبيرها تدبر کنيم تا به سر منزل مقصود برسيم.

داوري با طرح اين پرسش که هدف خداوند از نزول آيات به اين ترتيب و کيفيت چيست، گفت: قطعاً خداوند تدبيرهايي براي چينش و ترتيب آيات و سوره‌ها در قرآن داشته است که بايد در آن تدبر شود تا از تدبير خداوند براي نزول قرآن با اين کيفيت مطلع شويم.

وي ادامه داد: در چندين آيه از سوره‌هاي قرآن کريم به عدم تدبر انسان‌ها در سور قرآني اشاره شده و به آن‌ها تذکراتي داده شده است که آيه ۲۹ سوره صاد، آيه ۶۸ سوره مبارکه مؤمنون، آيه ۸۲ سوره نساء و آيه ۲۴ سوره مبارکه محمد(ص) از جمله اين آيات هستند.

اين مدرس دوره‌هاي تدبر به آيات ابتدايي سوره ياسين اشاره و در تفسير اين سوره، اظهار کرد: در ابتداي سوره به قرآن به عنوان مرسل قسم ياد مي‌شود زيرا در جامعه قرآن را مرسل نمي‌دانند و قرآن را به عنوان راه مستقيم معرفي مي‌کند زيرا در فضاي سخن، مردم اين را قبول ندارند.

داوري افزود: رحمانيت خداوند قرآن را نازل کرد تا آن را بخوانيد و به آن عمل کنيد و به رحيميت خدا برسيد؛ اي پيامبر بايد به مردم ياددهي که اين‌ها و پدرانشان گمراه هستند و چون به قلب‌هايشان مهر خورده به سمت قرآن نمي‌آيند و ما عذاب را بر آن‌ها محقق کرده‌ايم و ديگر ايمان نخواهند آورد و سخن حق را نمي‌پذيرند.

وي ادامه داد: غل و زنجير به گردن سرکشان آويزان شده است، به سمتي کشانده مي‌شوند و ديگر نمي‌توانند راه و چاه را تشخيص دهند و ديگر به آن‌ها اجازه تعظيم در برابر خدا و پذيرش حرف حق داده نخواهد شد؛ همچنين در روبرو، پشت سر و اطرافشان ديوارهايي کشيده‌ايم و سخنان پيامبر ديگر در آن‌ها اثر نمي‌کند.

پيشکسوت قرآني در ادامه تفسير سوره ياسين با بيان اينکه هر کس در برابر قرآن خاشع باشد به مغفرت و آرامش مي‌رسد، گفت: اين سوره درسي به ما مي‌دهد که اگر روزي نتوانستيم حرف حق را از کسي بپذيريم به خودمان رجوع کنيم که نکند عذاب بر ما نيز نازل شده و از شنيدن سخن حق محروم شده‌ايم.

وي به حديثي از امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: ايشان مي‌فرمايد: «من هرروز خودم را با قرآن مي‌سنجم»؛ جامعه و آداب و رسوم از ابتداي خلقت تا کنون چندين بار رنگ عوض کرده است لذا اگر بخواهيم خود را با احزاب مختلف و يا انسان‌ها تنظيم کنيم خطا کرده‌ايم زيرا امام معصوم خود را با قرآن مي‌سنجد.

داوري با بيان اينکه قرآن شهري است که هرکس نياز خود را از آن بر مي‌دارد، گفت: هر کس در هر شغلي آيه مورد نياز خود را از قرآن استخراج و مورد استفاده قرار مي‌دهد اين عمل نادرست نيست اما کافي هم نيست زيرا يک آيه قرآن هدايت و معجزه نمي‌کند و جمع نسخ و سوره‌ها هستند که سبب هدايت بشر مي‌شود همانگونه که بيمار با يک قرص خوب نمي‌شود.

وي ادامه داد: قرائت قرآن به انواع مختلف سبب هدايت نمي‌شود بلکه بايد تفکر قرآني داشته باشيم، از جمله اينکه بايد فجر قرآني را فرابگيريم نه تنها قرائت سوره فجر را، پس هدايت حقيقي و ثابت زماني تحقق مي‌يابد که به قرآن و اهل بيت(ع) رجوع شود.

اين مدرس دوره‌هاي تدبر افزود: هر کتابي که نوشته مي‌شود در چاپ‌هاي بعدي ويراستاري و ويرايش مي‌شود اما قرآن تا به‌حال ويرايش و عوض نشده است و چاپ بعدي هم ندارد.

وي در پايان به اصطلاحاتي که در بحث تدبر مورد استفاده قرار مي‌گيرند اشاره کرد و گفت: فضاي سخن، سياق، جهت هدايتي، فهم مجموعي و هدايتي، فهم قياسي، تدبر در سوره و ... اصطلاحاتي هستند که در بحث تدبر به آن پرداخته مي‌شود.

تدبر و تفسير سوره فجر بخش پاياني اين کرسي قرآني بود که اين سوره از لحاظ تقسيم‌بندي سياق‌ها، موضوعات و نتيجه‌گيري سياق‌ها و علت لزوم نزول، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.   

يادآوري مي‌شود طرح هماهنگ «کرسي تلاوت و تدبر» با حمايت سازمان قرآني دانشگاهيان کشور توسط واحدهاي منتخب جهاد دانشگاهي و با همکاري مراکز دانشگاهي برگزار مي‌شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
در ایینه ایام

جشنواره‌هاو مسابقات فرهنگی
پیوند ها







http://jdchb.ac.ir/afiles/peyvand/jbwm4vsi.4cu.jpg





آموزش های کوتاه مدت


اوقات شرعی