اطلاعیه


کاربرگ‌ها و قوانین آموزشی دانشگاه



کانون دانش‌آموختگان


 
پرتال دانشجویی وام صندوق رفاه
کد مطلب: 171
نشست تخصصي فرهنگ توليد و مصرف در جامعه مهدوي، در مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد برگزار شد
تاریخ انتشار : 1398/02/10
نمایش : 279
نشست تخصصي فرهنگ توليد و مصرف در جامعه مهدوي، در مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد برگزار شد

به گزارش روابط عمومي مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد، نشست تخصصي فرهنگ توليد و مصرف در جامعه مهدوي، به همت کانون بسيج اساتيد و شوراي امر به معروف و نهي از منکر جهاد دانشگاهي استان، بعد‌ازظهر روز چهارشنبه چهارم ارديبهشت ماه، در جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري برگزار شد.
در اين نشست که رئيس، اعضا و جمعي از اساتيد و دانشجويان مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد حضور داشتند، احمدرضا بسيج، مسئول بسيج اساتيد استان و مدرس دانشگاه، اظهار کرد: فرهنگ اسلامي از کنش‌ها و بينش‌هاي انسان تشکيل مي‌شود و تفاوت دو فرهنگ اسلامي و غربي بر اساس همين دو موضوع سنجيده شده و رفتارهاي بيروني ملاک قرار داده نمي‌شود.
بسيج در ادامه گفت: يکي از مباني حوزه اقتصاد ايمان به وجود خداست و اين مبناي حوزه اقتصاد است و زماني اصول آن يعني اسراف نکردن اجرا مي‌شود که شخص به خداوند که مبناي کار است ايمان داشته باشد و اصول را بر پايه ايمانش رعايت کند.
وي افزود: رسيدن از کسرت به وحدت مهمترين مبنايي است که در همه مباني زندگي انسان کاربرد دارد. يعني کسرت‌ها را بايد به وحدت تبديل کرد و همه اعمال و رفتار اعم از نماز، روزه، اقتصاد، سياست، جنبه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي افراد بايد يک جهت را دنبال کند و دقت کنند که زندگي آن‌ها بر پايه کدام چرخه ( توليد براي توليد، مصرف براي مصرف، توليد براي مصرف، مصرف براي توليد و يا توليد يا مصرف براي چيز ديگر که همان عبوديت خدا است) مي‌گردد و چرخه‌اي که در آن کارکردها براي توليد باشد، چرخه صحيحي نيست.
رييس بسيج اساتيد استان در تعريف اصول اظهار کرد: بايدها و نبايدهاي کلي که در هر معقوله است و بايد برگرفته شده از همان مباني باشد را اصول گويند، يعني اگر بايد‌ها و نبايدها از يک مباني و اصول از جايي ديگر گرفته شود کارها منظم پيش نمي‌رود و انشقاق ايجاد خواهد شد. حتي ممکن است مديران اصول را در غرب يادگرفته باشند و بخواهند مباني را در ايران اجرا کنند که در اين صورت انشقاق ايجاد خواهد شد.
تفاوت‌هاي اقتصاد اسلامي با اقتصاد غربي
بسيج با بيان اينکه اقتصاد اسلامي با اقتصاد غربي تفاوت‌هاي دارد، بيان کرد: اقتصاد اسلامي يک اقتصاد مقاومتي و بر مبناي اقتصاد برکتي است اما اقتصاد غربيف اقتصاد سرمايه‌داري است و اين عامل بر روي نسل و نطفه انسان اثرگذار است.
وي ادامه داد: توليد براي مصرف و مصرف براي توليد گردانه‌اي متصل به هم است که اگر فرهنگ‌سازي در جامعه شود به جامعه اسلامي نزديک خواهيم شد. جامعه اگر بخواهد به جامعه اسلامي برسد بايد حالت ذوزنقه داشته باشد که اضلاع آن علم، اقتدار، سياست، اقتصاد، آموزش و مديريت است.
رييس بسيج اساتيد استان با بيان اينکه در برخي از اضلاع اين ذوزنقه پيشرفت کرده‌ايم، گفت: کشور در حوزه علم و اقتدار پيشرفت کرده است و تا جايي رسيده‌ايم که در کشورهاي سوريه و عراق هم رد پايي از خود برجاي گذاشته‌ايم و تهديدي براي دشمن شده‌ايم اما در حوزه‌هاي ديگر همچنان جاي کار داريم تا به جامعه مهدوي برسيم.
بسيج تاکيد کرد: متأسفانه در حوزه مديريت خوب عمل نکرده‌ايم زيراکه دين و سياست ما يکي نيست، کسي که مسئول مي‌شود بايد تعهدهايي ديني نيز داشته باشد اما ما امروز مديران بي‌نماز بسياري داريم.
وي به حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: امام علي(ع) در نهج‌البلاغه به فرزندش مي‌فرمايد: فرزندم قبل از اينکه چيزي به تو بياموزم قرآن را به تو آموختم. معناي اين جمله يعني اينکه قبل از اينکه چيزي را انجام دهيم يا بگوييم بايد به آن باور داشته باشيم و اين زماني اتفاق مي‌افتد که آموزش قرآن و آموزه‌هاي ديني در کشور تقويت شود.
بسيج با بيان اينکه اقتصاد ما برکتي نيست بلکه سرمايه‌داري است، افزود: در آيه۶۱ سوره مبارکه اسراء خداوند چهار راه حل به ابليس ياد مي‌دهد تا با کمک آن‌ها انسان را فريب دهد، خداوند مي‌فرمايد مردم را با موسيقي و لهو و لعب سرگرم کن، با برنامه‌هاي نظامي و فرهنگي آن‌ها را مشغول کن، با مردم در اموالشان شريک شو يعني لقمه‌شان را حرام کن و به آن‌ها وعده‌هاي پوشالي بده و شيطان چهار راه براي حرام کردن لقمه که در نطفه هم اثر مي‌گذارد به انسان ياد داد.
وي با اشاره به اينکه چهار راه لقمه انسان را حرام مي‌کند، ادامه داد: برخي مشاغل کلا حرام هستند مانند قاچاق و دزدي، گاهي شغل حلال است اما کسب آن حرام است مانند کم فروشي يا گران فروشي، گاهي نيز شغل و کسب حلال است اما نگهداري آن حلال نيست يعني شخص خمس مالش را پرداخت نمي‌کند و مورد چهارم نيز زماني است که شغل و نگهداري حلال است اما مصرف حرام است يعني شخص مالش را به يکي از چهار راه اسراف، اطراف( يعني به کاربردن نعمت در جايي که در شأن شخص نيست)، تکاثر و تبذير ( يعني حلال را حرام مصرف کنيم) مصرف مي‌کند و زماني که يکي از اين چهار راه را انتخاب کنيم لقمه حرام مي‌شود و برکت خود را از دست مي‌دهد لذا به‌خودي‌خود نيازمند خواهيم شد و براي برطرف کردن نيازهايمان بايد دست به دامن غرب شويم.
موانع رشد توليد
بسيج با بيان اينکه متأسفانه بر سر راه توليد و مصرف هميشه موانعي وجود دارد، بيان کرد: امروز در جامعه ما تکاثر و مال‌اندوزي، رشوه‌خواري، اختلاس، مشاغل کاذب، استثمار اقتصادي، فرهنگ مصرف‌گرايي و ... بسيار به چشم مي‌خورد که هر کدام از اين‌ موارد آسيب‌هايي مانند گسترش طبقات فردي و اجتماعي، گسترش رذائل اخلاقي و... را در جامعه ايجاد مي‌کند که البته برخي مشکلات خود ام‌الفساد هستند که اگر جلويشان گرفته شود مشکلات و آسيب‌هاي کوچکتر نيز از بين مي‌روند مانند دروغ که ام‌الفساد گناهان است و اگر دروغ را ترک کنيم گناهان کوچکتر نيز ترک خواهند شد.
بسيج در پايان براي از بين رفتن اين معضلات اجتماعي راه‌کاري ارائه کرد و گفت: بايد در مصرف اعتدال داشته باشيم و به شعارهايمان جامعه عمل بپوشانيم. اين گفت‌وگوها و بحث‌ها نيز سبب مي‌شود تا تلنگري بخوريم و اصلاح را از خودمان آغاز کنيم تا بعدها بتوانيم الگويي براي فرزندانمان باشيم تا جامعه مصرف و توليدمان مهدوي شود.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
در ایینه ایام

جشنواره‌هاو مسابقات فرهنگی
پیوند ها







http://jdchb.ac.ir/afiles/peyvand/jbwm4vsi.4cu.jpg





آموزش های کوتاه مدت


اوقات شرعی