اطلاعیه

کاربرگ‌ها و قوانین آموزشی دانشگاه



کانون دانش‌آموختگان


 
پرتال دانشجویی وام صندوق رفاه
کد مطلب: 156
برگزاري کارگاه آموزشي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي
تاریخ انتشار : 1397/05/14 09:09:37
نمایش : 262
برگزاري کارگاه آموزشي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي
روانشناس و مشاور برجسته خانواده، تنها شيوه‌ي صحيح ارتباط با نوجوان و حلال مشکلات نوجوانان را رفتار و ارتباط عاشقانه با آنها دانست و رفتار مقابل آن را رفتار خصمانه دانست. 
 به گزارش روابط عمومي مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي شهرکرد، محمد ربيعي در کارگاه آموزشي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي با محوريت شناخت ويژگيهاي دوره نوجواني که با حضور جمعي از اعضاي جهاددانشگاهي استان در اين واحد برگزار شد، با اشاره به اينکه سنين ۱۲ تا ۱۸ سال دوره نوجواني است، بيان کرد: با توجه به شرايط امروز اهميت دوران نوجواني از کودکي بيشتر شده است. 
ويژگي‌هاي نوجواني
وي افزود: غير قابل پيش بيني بودن، ذهن خلاق، لذت گرايي، عمل گرا بودن، عدالتخواهي، اهل رفاقت، اعتماد سريع به ديگران، از ويژگي هاي دوران نوجواني است.
ربيعي با بيان اينکه تغييرات جسماني از مسائل مهمي در دوره نوجواني است، بيان کرد: اگر والدين کمک کنند تا فرزند نوجوانشان نسبت به جسم و ظاهر خود احساس خوبي داشته باشند به آرامش او کمک مي کند و اگر فرزند خانواده به ظاهر خود در چهارچوب خانواده رسيدگي کند قطعا اين امر از خطرات احتمالي پيش روي نوجوان جلوگيري ميکند.
وي گفت: از مهمترين مسائل دوره نوجواني تغييرات شديد هورموني است که ۹ هورمون شروع به ترشح ميکنند، به طوري که ترشح هورمون تستسترون در پسران ۱۸ برابر و در دختران دو تا سه برابر ميشود که ترشح زياد اين هورمون پرخاشگري و ساير تغييرات رفتاري را به دنبال دارد.
اين روانشناس بيان کرد: ترشح هورمون استروژن بر رفتارهاي رواني نوجوانان دختر تاثيرگذار است، تحقيقات نشان داده نوجوانان نخستين تجارب بلوغ خود را به دوستان انتقال ميدهند بنابراين اگر خانواده روابط صحيحي با نوجوان خود برقرار کنند ميتوانند اطلاعات صحيحي در خصوص بلوغ به فرزند خود منتقل کنند.
وي اضافه کرد: والدين براي نوجوان داراي اهميت است اگر مراوده از سوي والدين به درستي انجام شود قطعا خشنودي حاصل ميشود، بنابراين سرزنش نکردن نوجوان بسيار حائز اهميت است.
ربيعي با اشاره به اينکه نبايد خودشيفتگي نوجوان را جدي گرفت، بيان کرد: نوجوان به دليل داشتن قدرت فرضيه سازي، تصور مي کنند انجام هر نوع کار امکان پذير است که لازم است والدين براي مديريت نوجوان، امکان ارتباط نوجوان را با فردي از اطرافيان خودشان که متاهل و داراي تجربه، فاصله سني زياد و متعهد برقرار کنند.
وي گفت: والديني که داراي فرزند نوجوان هستند لازم است ارتباطات فاميلي و اجتماعي را افزايش دهند مخصوصا خانواده هايي که داراي جنس مخالف است چون نوجوان علاقه دارد جنس مخالف را در اين سن به طور کامل بشناسد.
ربيعي با بيان اينکه مهمترين نياز نوجوان عزت نفس است، ادامه داد: متاسفانه فرزندان خانواده ها در کودکي همبازي يکديگر هستند که به محض بزرگ شدن آنها را از يکديگر جدا ميکنند در صورتي که اين امر بايد برعکس باشد زيرا فراهم شدن زمينه روابط، به تربيت جسمي نوجوان کمک ميکند.
با بيان اينکه دوست پرستي براي فرد نوجوان بسيار مهم است، وي تاکيد کرد: نوجوانان با منابع قدرت مشکل دارند. 
مشاور برجسته خانواده، بروز عشق را از ديگر ويژگيهاي مثبت دوره نوجواني دانست و افزود: ۹۹ درصد افراد، در اين سن عاشقي را تجربه مي کنند و والدين در صورت مشاهده اين رفتار، آن را نشانه سلامت روحي و جسمي فرزند خود بايد بدانند و اگر نوجواني اين رفتار را نداشته باشد بايد به سلامت روح او شک کرد. 
راه حل مشکل نوجوانان
مدرس دانشگاه پس از بيان ويژگيها و چالش هاي رفتاري دوره نوجواني،تنها شيوه ي مديريت رفتار نوجوان و حلال مشکلات نوجوانان را رفتار عاشقانه با آنها دانست و رفتار مقابل آن را رفتار خصمانه دانست.
وي ادامه داد: رفتار عاشقانه در مقابل رفتار خصمانه قرار دارد؛ رفتار خصمانه به نوجوان لطمه وارد مي کند و رفتار عاشقانه موجب مديريت مسائل مي شود.
ربيعي در ادامه و در تبيين رفتار عاشقانه، انواع ارتباط از نظر فلسفي را چهار شيوه مونولوگ(ارتباط يک طرفه که براي نوجوان ارزشي ندارد)، ديالوگ(ارتباط دو سويه و گفتگوي اقتدار گرايانه است که براي نوجوان اثر ندارد)، ديالکتيک(اعتبار بخشي به گفته فرد) و ديسکورس(گفتمان) دانست.
عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد با بيان ويژگي انواع ارتباط هاي اخير، تنها شيوه موثر و قابل توصيه براي ارتباط با نوجوان را گفتمان دانست که در آن قصد قانع کردن نداريم و با سوال حاجت مندانه شروع مي شود.
وي سوال حاجت مندانه را سوالي دانست که در آن قصدي جز دانستن جواب آن نداريم و طرح سوال حاجت مندانه را سخت ترين کار در گفتمان دانست.
ربيعي ويژگي ديگر گفتمان را طرح سوال به صورت زياد در آن و اهميت داشتن فرايند به جاي محتوي دانست و در اين مورد به ذکر مثال هاي کاربردي پرداخت.
اين روانشناس در توضيح سوال حاجت مندانه گفت: مثلاً وقتي فرزند شما شب هنگام ديروقت به خانه مي آيد به جاي سوال از اين که چرا دير آمدي؟ يا کجا بودي؟ مي توانيد بگوييد «د.ست داشتيم شام را با هم بخوريم؟ غذا خورده اي؟» و ....
عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد تاکيد کرد: در شيوه گفتمان و ارتباط صحيح با نوجوان لحن گفتار نيز از محتواي گفتار بيشتر اهميت دارد وبايد به جاي جديت، آميخته با شوخ طبعي باشد. 
رفتار عاشقانه
وي گفت: اگر مي خواهيم با نوجوان ارتباط برقرار کنيم بايد بافت زندگي نوجوان را درک کنيم در غير اين صورت برقراري رابطه و گفتمان امکان پذير نيست.
ربيعي در جمع بندي سخنان خود سه ويژگي رفتار عاشقانه با نوجوان را گفتماني بودن آن، تصور اين که من بهترين نوجوان دنيا را دارم(و بايد رفتارم را بر اين اساس تنظيم کنم.) و اين که بده و بستان در آن وجود ندارد و معامله گري نيست، دانست.
وي رفتار عاشقانه را ساختني دانست به اين معنا که والدين براي رفتار عاشقانه بايد از قبل بر روي آن فکر کنند و والديني که به محض ديدن خطايي، سريعا با فرزند نوجوان خود برخورد مي کنند روابط ميان آنها با فرزندانشان قطع مي شود. 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
در ایینه ایام
جشنواره‌هاو مسابقات فرهنگی
پیوند ها









http://jdchb.ac.ir/afiles/peyvand/jbwm4vsi.4cu.jpg





آموزش های کوتاه مدت


اوقات شرعی